NEWSFLASH - Reisverslag uit Hawera, Nieuw Zeeland van Sharon en Leonie - WaarBenJij.nu NEWSFLASH - Reisverslag uit Hawera, Nieuw Zeeland van Sharon en Leonie - WaarBenJij.nu

NEWSFLASH

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Leonie

23 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Hawera

chocola, bevalling schaap, fjorden, zandvliegen, gletsjers, warmwaterbronnen, kiwi, pinguïn en een lekke band..

Afgelopen dagen hebben we weer veel kilometers gemaakt en gezien. Ondertussen zijn we alweer in het noorden van het zuider eiland.

We schrijven verder vanaf Omarama, waar we gebleven waren in het laatste verslag.

We zijn op weg naar Dunedin. Onderweg maken we een stop bij o.a. Moeraki boulders, waar 50 stenen pepernoten op het strand liggen, de grootste met een doorsnede van 2m. Aan het eind van de middag maken we een korte rondrit over Otago Peninsula (schiereiland bij Dunedin) om pinguïns te spotten, maar helaas het waait erg hard en we hebben het koud dus rijden we door om een overnachtingsplek te vinden. Net voor het donker vinden we een parkeerplek waar we die avond mogen staan, achter het Kensington Café. We eten/drinken daar iets en maken gebruik van de wc, voordat we gaan slapen.

De volgende ochtend rijden we naar Cadbury World, de chocoladefabriek die we van Aniek & Wiedse niet mochten missen, want je mag de chocola proeven na de rondleiding. Aniek & Wiedse: de chocola is heerlijk!! ;)
Nadat we onze buik vol hebben met chocola gaan we onze Cosmo (auto) uitproberen op de Baldwin Street. Dit is de steilste weg van de wereld met zijn 38%. We geven flink wat gas en komen tot de top! Daarna rijden we terug naar beneden om de remmen te testen en zien daar een bord dat je de straat niet in mag rijden.. Jaa, dit zien we iets te laat, we zuchten, gelukkig het is goed gegaan, maar wat een stijle weg.
Vandaag hebben we veel regen en wind en rijden verder richting het zuiden, over de Southern Scenic Road. Onderweg maken we verschillende stops, om nieuwe foto's te maken en onze benen te strekken. Opeens drukt Sharon op de rem en Leonie kijkt op. De auto gaat in de achteruit en we bekijken de bevalling van een schaap. Dat gebeurt hier in de natuur, omdat de velden zo mega groot zijn is er vaak geen mens of boerderij te bekennen.
Uiteindelijk staan we die avond op de camping in Invercargill.

De volgende ochtend slapen we uit (doen we wel vaker ;)) en rijden tegen 13.00u weg van de camping. We brengen een bezoek aan het informatiebureau en drinken daar een bakje koffie en een cola om de dag fit te beginnen. We rijden via Riverton en Tuatapere naar Manapouri, vanaf hier begint de Doubtfull Sound (boottocht door de fjorden). Helaas is het bewolkt, waardoor we de bergen niet kunnen zien. We willen een boottocht maken door de fjorden. De weersvoorspelling voor de komende dagen bestaat uit bewolking en regen, vanaf dinsdag weer beter. We krijgen te horen dat de weg naar Milford is afgesloten, omdat er heel veel sneeuw is gevallen. Op aanraden van de lokale bevolking besluiten we om een boottocht door de Doubtfull Sound te maken op dinsdag. We varen over Lake Manapouri en rijden vanaf daar met de bus over de Wilmot Pass naar de fjord beneden. Onderweg zien we heel veel watervallen en een super mooie natuur. We maken een stop bij een uitzichtpunt op de fjord en staan op dat moment in de sneeuw ;). Tijdens de boottocht door de fjorden kijken we om ons heen en luisteren naar de natuur. Het is hier super mooi!! Groene bergen, besneeuwde toppen, watervallen en een flipper die af en toe boven het water uitspringt met haar jongen. We hebben een geweldige dag en die avond staan we op de camping in Te Anau en besluiten om een drankje te doen in een lokale bar. We ontmoeten meerdere mensen en hebben het gezellig.

De volgende morgen horen we dat de weg naar Milford open is. Yes, want die weg moet heel mooi zijn!! Dus wij rijden naar Milford toe en het is inderdaad weer een hele mooie weg, misschien de mooiste die we gereden hebben. Opeens zien we een groot rotsblok voor ons, met daaronder een gat, de Homer tunnel. We rijden erin en schrikken van het donkere gat voor ons, want de tunnel is dus niet verlicht en er lekt af en toe water op onze auto. Deze tunnel komt vast niet door de veiligheidstesten van tunnels ;)
Nadat we in Milford iets gedronken hebben rijden we terug en parkeren onze auto op Gunns Camp. Dit was van vroeger een militair kamp. Ze hebben hier blijkbaar het hek open laten staan, want we hebben kennis gemaakt met de sandflys.. (zie foto).

Queenstown staat de volgende dag op het programma. We merken gelijk dat dit een drukke plaats is waar veel toerisme komt. We halen hier boodschappen en rijden naar de camping, waar we gezelligheid hebben met onze tokkie buren.

We hebben goed geslapen en we zijn onderweg naar Glenorchy, dit is een dorpje waar veel Hollywood sterren komen en veel film- en reclameopnames worden gemaakt, zoals de Milka koe.
Ook wij zijn onderweg toeschouwers bij de opname van een sportmerk.
We rijden verder op een afgelegen gravelroad en we horen plotseling een hele harde knal. We kijken elkaar aan en vragen ons af wat dat is. Sharon kijkt naar het rechter achterwiel en zegt: dat was een klapband. We vragen aan elkaar: heb jij wel eens een band gewisseld?? Nee, dat hebben we allebei niet. We zoeken de spullen bij elkaar en beginnen aan deze uitdaging. Na een uur zit de reserveband eronder en rijden we naar een garage in Queenstown, waar we een nieuwe band krijgen.
Met deze nieuwe band rijden we verder naar Wanaka via een toeristische route met hoge bergen.
Op de camping doen we onze was en kijken terug op een leerzame en achteraf een fantastische dag! ;)

De Haast Pass staat op het programma voor de volgende dag. Met onze oranje Cosmo scheuren we over deze weg. Onderweg moeten we 30min wachten voor de werkzaamheden aan een half ingestorte rotsberg. Uiteindelijk belanden we s'Avonds in het dorp Fox en rijden naar onze DOC camping.

De dag erna rijden we naar de Fox glacier. Om deze te bewonderen lopen we ca. 1,5u om bij het uitzichtpunt te komen. Hier maken we weer een aantal mooie foto's. Helaas kan de glacier niet meer beklommen worden vanaf beneden, omdat het ijs te slecht is, dus rijden we door naar Franz Josef, waar we 2 nachten staan. We gaan daar naar het West Coast Wildlife center waar we live de kiwi vogel zien en doen verder rustig aan.

Vanaf Franz Josef rijden we door naar Hanmer Springs, voor de warmwaterbaden. Op woensdag 15oktober begint onze ochtend daar met 2u ontspanning. We merken dat je echt jonger wordt van deze bronnen, want we moeten ons legitimeren in de supermarkten ;)

Na Hanmer Springs rijden we via Kaikoura naar Picton, waar we met de boot mee gaan naar Motuara Island. Dit eiland staat bekend om zijn vogels. We doen de track (wandelroute) op het eiland en naast het pad staan broedkasten voor pinguïns. We rennen er heen, doen het deksel open en wat zien we moeder met 2 baby pinguïns!! Super lief, we hebben er weer vele foto's van gemaakt.

Vandaag 18oktober gaan we om 13.15u met de boot naar het Noordereiland om de westkust te bekijken.

Conclusie van het verslag: zoals jullie lezen is het hier niks an ;)

Groetjes vanuit Kiwiland

• 23 Oktober 2014 - 23:44

Sjon & Leo:

Iedereen bedankt voor de reacties!!

• 24 Oktober 2014 - 00:06

Margreeth:

Hallo meiden,
    Weer een mooi verhaal, jullie zien wel erg veel.
    nog effe lekker genieten in nieuw zeeland.

dikke kus van ons

• 24 Oktober 2014 - 11:43

Marga Evertsen:

Hallo Dames

Wat een super leuk verhaal
    Jullie beleven een hele hoop mooie en spannende dingen
    Ga zo door
    Groet vanuit een koud en nat Nederland
    Marga

• 24 Oktober 2014 - 12:18

Aniek&Weidsuh:

Kia Ora!
    Mooi dat de chocolade goed smaakte haha, maar niet te veel he?;)
    Echt super mooi jullie belevenissen! Benieuwd naar de nieuwe foto's!
    Veel plezier!!Big hug van ons!

• 24 Oktober 2014 - 23:57

Wiedse:

Wat een leuk verhaal! Geniet er nog ff van! Groetn uut Zwolle!

• 26 Oktober 2014 - 00:52

Wilma:

Hoi Hoi.

Even een reactie uit Ommen.
    Wat een ervaring .... wat een kilometers .... wat zien jullie veel !!!
    Af en toe " schuif ik " via de skype even bij jullie aan de ontbijttafel :)
    Dan kan ik ook even meegenieten van de campingsfeer en de PRACHTIGE omgeving.
    Nog maar één weekje Nieuw-Zeeland, dus geniet er nog even van.

Groetjes en dikke kusss