1e weken Australie - Reisverslag uit Hamilton, Australië van Sharon en Leonie - WaarBenJij.nu 1e weken Australie - Reisverslag uit Hamilton, Australië van Sharon en Leonie - WaarBenJij.nu

1e weken Australie

Blijf op de hoogte en volg Sharon en Leonie

03 December 2014 | Australië, Hamilton

Good day mate,

Nieuw Zeeland lijkt al weer een hele tijd geleden. We moeten even nadenken waar we beginnen, want we hebben alweer veel mooie plekken gezien en avonturen beleefd hier in Australië.

De eerste 1,5 week verbleven we in Sydney, we sliepen in hostels. We hebben een aantal nachten in de wijk Collaroy geslapen en de laatste nachten midden in de stad.
Wat een mooie stad! Sharon was er al eens geweest, Leonie keek haar ogen uit. Het Opera house, de haven en de botanic gardens, de lifeguards op Bondi Beach, de boot van Manly naar de stad en het oude gedeelte met de lokale pubs. Er hing een relaxte sfeer die we nog meer hebben leren kennen nu we al 2weken aan het rondrijden zijn.

In de eerste 1,5 week hebben we een bankrekening geopend en medicare (aanvulling op de zorgverzekering) aangevraagd. Dit is namelijk gemakkelijk als je hier voor een langere tijd blijft en ook gaat werken. Ook zijn we gaan kijken voor een auto. We dachten zelf aan een grotere camper als in Nieuw Zeeland. Ons werd een station wagon aangeraden, omdat wij lange afstanden zullen gaan maken en comfortabeler zit. Een grotere camper was daarbij duurder dan ons budget en moeilijk te vinden. Uiteindelijk hebben we geluisterd en hebben we een Mitsubishi Magna station wagon gekocht, die we op vrijdag 14 november konden ophalen.

De eerste dagen in Sydney hebben we Vera uit Broekland leren kennen, die vanaf het begin met ons meereist. Voordat we met de auto konden gaan rijden moesten we de overschrijving regelen bij het postkantoor en de verzekering in orde maken.
Daarna reden we naar de Kmart (grote action met o.a. campingspullen). Onderweg kwam er heel veel rook uit de auto (het kwam van voor en achter). Wij vertrouwden het niet, dus hebben we bij de Kmart in de parkeergarage de garage gebeld. Maar de garage kon op dat moment niets doen, dus hebben we de NRMA (Australische ANWB) gebeld, die na ca. 30minuten kwamen. Hij keek naar de auto, maar kon niets vinden. Wat bleek, er zaten nog verfrestjes op de nieuwe uitlaat die aan het wegsmelten waren.. Dus wij weer helemaal blij dat er niets met onze Magna was.

Uiteindelijk was het al zo laat, dat we de nodige spullen voor het slapen bij de Kmart gekocht hebben en zijn opzoek gegaan naar een overnachtingsplek.
Het was erg moeilijk om een plek te vinden en het was al donker. Jaaa, wat moet je dan..
Hostels zaten vol, de enige mogelijkheid was om in een woonwijk te slapen. We hadden een mooi plekje gevonden en in overleg met de politie mochten we daar voor 1nacht staan, als we maar geen rotzooi achterlieten en in het wild naar de wc zouden gaan.
Daar lig je dan heel comfortabel met z'n 3en in een station wagon. Het was bloedheet en er hing een heerlijke geur in de auto ;) Om 3u snachts besloten we om de deur open te doen en wat bleek nou, er zit ook nog eens een alarm op de auto.. Conclusie: de hele buurt is wakker..
Die ochtend moesten we alle 3 zooooo nodig, dat we naast elkaar op de hurken zaten.

Met volle moed zijn we terug gegaan naar de Kmart. We hebben daar o.a. een tent, luchtbed, tafel, stoelen, bestek, bekers en een kooktoestel zonder slang gekocht. Dus daarna moesten we opzoek naar een slang en een gasfles. We zijn naar ca. 10winkels gegaan en uiteindelijk hadden we er 1 gevonden!! Jeuuuuu, we kunnen koken en nu hebben we alles, de reis kan beginnen!

Na eerst door heel Sydney te hebben gescheurd kwamen we aan in Cattai. Bij de gate van de camping spraken we de boswachter die zei dat de hele camping vol stond. Er was geen andere camping in de buurt, dus daar stonden we dan. Uiteindelijk heeft de boswachter ons binnen gelaten. Het was een mooie camping met veel kangaroos om je heen. Die ochtend moesten we verhuizen, want we stonden verkeerd en er kwam met 15minuten een groep van 200man.
Dus wij met onze slaapkop de tent 10meter verderop gezet en gaan ontbijten.

Onze bedoeling was om van Cattai naar de Blue Mountains te gaan. Vanuit Nederland kregen we berichten dat er bosbranden waren. Wij hebben dit gelijk op internet gezocht en het was inderdaad beter om niet te gaan. Misschien aan het einde van de reis.
Dus zijn de plannen gewijzigd en zijn we met volle moed doorgereden naar het zuiden. We zijn beland in Kangaroo Valley. Wat een mooie camping, gratis en met heeel veel wildlife. Deze camping stond vol met Aussies, waar we veel tips van hebben gekregen, wat we moeten zien en dat er snachts wombats onder de auto zullen komen om te krabben. Dat hebben we geweten ook, want snachts werden we wakker, de auto ging heen en weer.

Daarna zijn we via Jervis Bay en Canberra naar Mount Koskiusko gereden. Jervis Bay staat bekend om zijn mooie witte stranden en mount Koskiusko om de hoogste berg van Australië. We stonden ook deze dagen weer op mooie campings, aan het strand en in nationale parken.
In Canberra hebben we een stop gemaakt bij het parlement gebouw, voor een foto. Sharon ziet een mooie parkeerplek voor het gebouw en parkeert daar voor een seconde de auto. Op dat moment komt de politie en ziet onze blitse Magna staan. Wij rennen er naar toe en de politie roept: you naughty girls!! Helaas hadden we binnen die seconde nog geen foto, waar moeten we dan parkeren? De politie heeft ons begeleid naar de parkeergarage, zodat wij rustig een foto konden maken. Hehe, foto gelukt!
We zijn op de top van Mount Koskiusko geweest. Eerst met een stoeltjeslift omhoog en daarna ca. 6,5 km gelopen. We hadden hier 360graden uitzicht, het was erg mooi om te zien.

Vanuit Koskiuzko NP reden we via de kust naar de provincie Victoria, waar we op een rest area terecht kwamen, die we als tip van Aussies hadden doorgekregen.
Savonds hadden we het koud en zijn bij Aussies gaan zitten met een kampvuur. De volgende dag zijn we het strand gaan verkennen en hebben we in de middag mee gedaan met de happy hour bij onze buren op de camping. Van onze buren kregen we te horen dat we heel veel koala's kunnen spotten op Raymond Island. Dus daar zijn wij uiteraard de volgende dag direct heen gegaan. Raymond Island is erg klein, waar je met een pontje kan komen. We hebben er inderdaad heel veel koala's gezien, de een nog lammer dan de ander, maar wat een lieve beesten.
Vanaf Raymond Island was het nog een paar kilometer rijden naar 90mile beach, waar we op de camping hebben gestaan. We werden hier lek geprikt door de muggen, dus hadden we besloten om de volgende ochtend vroeg naar Wilsons Promontory NP te rijden. We hadden als tip een camping hier doorgekregen, maar die was een beetje aan de dure kant. We hebben hier wel (stiekem ;)) gebruik gemaakt van de warme douches, want we hadden ondertussen ca. 3dagen niet gedoucht. Daarna hebben we iets buiten het park op een camping gestaan en de volgende dag het Nationale park bekeken. Het is een heel mooi park met een mooie natuur en wederom veel wildlife. We zijn hier de emu tegen gekomen, deze dieren lijken op een struisvogel en zijn erg gevaarlijk, maar we leven nog ;)
Hierna zijn we naar het noorden gereden richting Melbourne. We hebben de stad verkend en zijn pinguïns wezen kijken op de ST Kilda pier. Op de camping (die ver buiten de stad lag) hebben we wederom meegedaan met de happy hour bij een paar Aussies en leuke Belgen leren kennen rondom een kampvuur.

Omdat er geen camping in Melbourne lag hebben we voor 2 nachten gedaan aan couchsurfing. Dit gaat via een website waar lokale mensen hun huis gratis openstellen voor backpackers.
S'Avonds bij aankomst hebben we ca 2u gewacht op de huisbaas, maar daarna hebben ze goed gekookt voor ons. We hebben hier onze was gedaan en natuurlijk gebruik gemaakt van de douches. We zijn weer een ervaring rijker ;)

Helemaal fris en fruitig zijn we begonnen aan de great ocean road, een mooie weg langs de kust en het binnenland. Onderweg kwamen we veel koala's tegen, onder anderen een aan een verkeersbord. We stonden die avond op een mooie camping. We hebben hier 3 Australische jongens ontmoet en zijn met hun wezen vissen op gummy sharks. Helaas hebben we niets gevangen, maar het was gezellig met een borrel rondom het kampvuur. Die nacht zijn we wakker geworden door het geluid van kreunende koala's boven onze auto/tent :).

Na een korte nachtrust zijn we naar Portland gereden. Daar hebben we boodschappen gedaan bij onze favoriete supermarkt hier, de ALDI en zijn naar de camping gereden die we als tip hadden doorgekregen. Sharon is hier aan de voorbereidingen begonnen voor de bbq voor de dag daarop.
We hadden ook gehoord dat we in Portland gratis konden douchen, dus daar hebben we goed gebruik van gemaakt. S'Avonds konden we wel weer een douche gebruiken, want we zaten in de rook van de bbq. Maar het eten was erg lekker en de saté was goed gemarineerd. Gister zijn we weer richting Portland gereden. We hebben daar in de bibliotheek gebruik gemaakt van de wifi en onze spullen weer opgeladen. Daarna zijn we op een camping beland halverwege het Grampians NP, want het werd al schemerig.
Vandaag hebben we regen en onweer. We zijn naar het zwembad geweest in Hamilton en hebben daar iets gegeten. We blijven vannacht nog op dezelfde camping staan, hopelijk hebben we morgen beter weer voor het Grampians NP.

Conclusie: veel wilde dieren, wild plassen, kampvuur, kilometers maken, gratis campings (of niet betalen) en veel leuke mensen ontmoet.

Groetjes van ons

• 03 December 2014 - 08:44

Margreeth:

Hallo Dames,
    Weer een mooi verhaal, jullie zien echt veel.
    Om jaloers op te worden.
    Lekker genieten en doe voorzichtig.
    Dikke kus ons.

• 03 December 2014 - 10:05

Wiedsuh&Aniek:

Hey Ladies,

Wat een mooie avonturen beleven jullie!
    Jullie gaan als een speer, binnen een paar maand zijn jullie heel Australië doorgecrossed! ;)
    Geniet ervan en doe de de Aussies de groeten! :)

• 03 December 2014 - 10:40

Gerda Jansen Holleboom:

Hello meiden , wat een leuk verhaal , en wat maken jullie leuke dingen mee. Geniet er lekker van . Gr. uit Luttenberg.

• 03 December 2014 - 12:14

Manon En Jerre :

Wat een fantastisch verhaal!
    En jullie zijn nog maar net begonnen.. Geweldig!!
    We zijn benieuwd naar het volgende..
    Genietze met z'n allen!!

Dikke kus,

Jerre en Manon.

• 05 December 2014 - 06:31

Alf En Lies:

Jullie hebben weer heel wat meegemaakt in korte tijd.
    Aan het eind van de reis kunnen jullie er een boek over schrijven.

• 10 December 2014 - 10:24

Mariska:

GEWELDIG MEIDEN...

Ik herken het als de beste... wat een geweldig avontuur is het toch he???

Geniet er enorm van!!!!!!

dikke kus Maris